Partner login

Ontmoet schrijnwerker Petter Gantelius

Hultafors - Nederland

Een aangename geur van geschaafd hout raakt me als ik de werkplaats van etagewerker Petter Gantelius binnenstap. De kozijnen hangen netjes aan het plafond en wachten op hun beurt om een liefdevolle restauratie te ondergaan.

Het is tijdrovend vakwerk en Petter besteedt veel zorg aan elk aspect van zijn werk. Hij trekt zijn hand over het onlangs uitgevoerde houtwerk en besluit dat het nu perfect is.

"Ramen verwisselen omdat ze tochtig zijn, lijkt op het slopen van je auto omdat de banden versleten raken."

Feiten

Naam: Petter Gantelius
Vakgebied: Schrijnwerker gespecialiseerd in ramen en kozijnen
Leeftijd: 35
Woonplaats: Ystad, Zweden
Instagram: @gantelius_fonsterhantverk

Vertel ons iets over je achtergrond, omdat je niet altijd als schrijnwerker hebt gewerkt?

Wat ik tot nu toe het meest heb gedaan, is eigenlijk werken als een hedendaagse circusartiest. Het omvatte het uitvoeren van acrobatiek, jongleren en vuurkunst in verschillende vormen. Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld om moeilijke dingen doen en geniet van het oefenen van dingen die moeilijk zijn, of bij voorkeur totaal onmogelijk.

Hoe kwam je uiteindelijk in het schrijnwerk terecht?

Sinds mijn jeugd heb ik houtbewerking in mijn bloed gehad. Na mijn middelbare school deed ik verschillende cursussen in restauratiearchitectuur aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen aan de universiteit van Lund om me te kwalificeren als restauratiearchitect. Maar het bleek veel te administratief en hiërarchisch voor mij. Ik paste daar helemaal niet in; Ik wilde ook met mijn handen werken.

Dus ik gaf dat idee op en bleef werken met mijn kunstenaarschap. Pas toen ik een oude vakman ontmoette, besefte ik wat ik wilde doen. Na 12 jaar als een professionele hedendaagse circusartiest ben ik in 2014 mijn eigen schrijnwerkersbedrijf begonnen.

"Ik heb veel elektrische gereedschappen die me helpen efficiënt te werken, maar ze maken lawaai en creëren stof en zorgen er vaak voor dat ik me een stap verder verwijder van het werkstuk."

Hoeveel schrijnwerkers zijn er in Zweden die zich voornamelijk bezigouden met ramen en kozijnen?

Het is moeilijk te zeggen, omdat velen de schijnwerpers vermijden. De meesten van hen zijn erg druk en hoeven zichzelf niet op de markt te brengen. Ik ben een van hen en misschien zijn er in totaal 200 van ons. Ik ken zelf ongeveer 100 schrijnwerkers.

Het klinkt alsof je niet echt op jacht hoeft naar klanten?

Oh nee, klanten komen me achtervolgen. (Gelach) Ik dacht echter dat het moeilijk was om goede informatie te vinden toen ik begon als een schrijnwerker, daarom deel ik mijn tips op sociale media. Het heeft me op zijn beurt weer werk gegeven en aandacht gevraagd. Het is mijn beste marketinginspanning - om te delen wat ik doe.

Wat is het leukst aan je werk?

Een baan die alle vakjes aanvinkt, zou waarschijnlijk moeten beginnen met echt versleten antieke vensters die horen bij een klant die al jaren op zoek is naar iemand om ze te herstellen. De mooiste onderdelen zijn het snijden van het glas, het aanbrengen van de stopverf, het verwijderen van beschadigd hout en het bereiken van een perfecte pasvorm in de vervangende onderdelen. Om de laatste tiende millimeter af te vlakken en te zien hoe het oude en het nieuwe samensmelten.

Tegelijkertijd is het werk erg gevarieerd - soms mag ik in beton hakken, om in het volgende moment om 200 jaar oud mondgeblazen glas te snijden, of een frame op 15 meter hoogte in de lucht te hangen.

Ik begrijp dat je hoofdzakelijk handgereedschap gebruikt?

Het juiste gereedschap voor de juiste taak zou ik zeggen. Vaak is het zowel gemakkelijker als sneller om met de hand te werken dan om machines op te halen en ze voor de klus te configureren. Ik heb veel elektrisch gereedschap dat me helpt efficiënt te werken, maar ze maken lawaai en creëren stof en nemen me verder weg van het vakmanschap.

"Om de laatste tiende millimeter af te vlakken en te zien hoe het oude en het nieuwe samenkomen."

Welk gereedschap kun je echt niet missen?

Ik kon niet zonder veel gereedschap! Maar wat ik het meest zou missen, zou de HDC-beitel zijn die ik altijd aan mijn riem heb. En ik zou ook niet zonder de Japanse zaag willen. De schaaffunctie van de HDC-beitel maakt het mogelijk om plekken te bereiken waar andere beitels niet kunnen komen, en de ijzeren zool geeft me onmiddellijk feedback over de gladheid van het oppervlak dat ik heb weten te bereiken.

Hoe ziet een typische werkdag eruit?

Er zijn waarschijnlijk tien verschillende typische dagen. Werkzaamheden in de werkplaats kunnen betrekking hebben op inventarisatie, opmeten, verwijderen van beglazing en schrapen van verf, of het plaatsen van houtrestauraties, bijvoorbeeld het snijden van glas, het aanbrengen van stopverf en verf of lijnolie verbranden van oude ijzeren fittingen.

Een klant heeft mogelijk een dakkapel die lekt en moet worden opgeknapt, of ik sta op een steiger slecht hout van een frame af te zagen. Ik moet op zijn minst een duplicaat van alle belangrijke hulpmiddelen hebben, want ik kan nooit echt weten wat ik onder metaal en verf zou kunnen vinden.

Heb je ooit een klus geweigerd die je als onmogelijk beschouwde?

Ik heb werk geweigerd, maar niet omdat ze onmogelijk zijn geweest. Eigenlijk was het meer een geval dat ze soms te duur werden. Bijvoorbeeld in een geval van ramen uit de jaren 1980 in ondermaats hout met slecht glas. Het kost veel meer dan het waard is. Maar in gevallen van echt oude ramen, zelfs als slechts 10% van de raamvleugel overblijft en de rest nieuw is, zal ik ze doen als het economisch haalbaar is.

Wat is belangrijk om te overwegen in een restauratieproject?

Het belangrijkste is dat lijnolieproducten worden gebruikt, iets dat al enkele honderden jaren heeft gewerkt en het enige is dat het oude materiaal op de juiste manier verzorgt. Om houtreparaties perfect te laten passen, is het ook van cruciaal belang dat ze een tijdje mee kunnen gaan.

Heb je handige tips & tricks, of houd je ze voor jezelf?

Ik ben erg blij om ze te delen. Wat ik doe is al moeilijk genoeg, dus ik hoef geen handelsgeheimen te houden. Ik gebruik de beitels voor de meeste dingen en ik moet ze vaak opnieuw slijpen. Maar ik kan niet tegen waterslijpen, het duurt veel te lang. In plaats daarvan gebruik ik een bandschuurmachine omdat deze de rand niet zo veel verbrandt als een wetsteen.

"Ik wordt altijd aangetrokken door het doen van moeilijke dingen."

Voor het slijpen gooi ik de beitel in de vriezer. De HDC-beitels zijn gemaakt van ijzer met voldoende hoge dichtheid zodat ze veel langer gekoeld blijven, wat betekent dat ik een nieuwe snijkant kan slijpen zonder me zorgen te hoeven maken over het branden. Daarna slijp ik de ruwe rand en breng het fijn aan met een bankpoetsmachine met polijstpasta. Het kost nauwelijks tijd om een mooie, scherpe rand te krijgen. Het is natuurlijk niet zo perfect als met een Japanse wetsteen, maar het is normaal gesproken voldoende voor het meeste werk dat ik doe.

Ontdek meer

Scherp en betrouwbaar

De HDC beitel kan plat op het oppervlak worden gelegd, zodat je bijvoorbeeld hout kunt wegschaven zonder het oppervlak eronder te beschadigen. De beitel is de beste keuze voor die klussen die zowel kracht als precisie vereisen.

Het zit allemaal in de details.

Lees meer over de HDC beitel

Built by hand

We weten dat er gereedschap is waar je niet zonder kunt. Maar echt vakmanschap komt uit je handen.

Dat is waar herinneringen worden gecreëerd.

Kijk, lees en laat je inspireren door interessante vakmensen

Vraag het ons