Partner login

Een tijdloze klassieker

Hultafors - Nederland

De rode uiteinden, het berkenhout en de karakteristieke soepelheid van de gewrichten. Gemaakt in 1883, de duimstok van Hultafors is een klassieker, bijna een icoon, zowel als een hulpmiddel en als een ontwerp.

Door de inventiviteit van Karl-Hilmer Johansson Kollén werd het meetapparaat ontwikkeld tot wat de duimstok zou worden - een innovatie die sindsdien de ruggengraat is geworden van Hultafors gereedschap.

Interessante feiten

  • KHJK

    Op 8,5 cm vanaf het begin van de duimstok staat een driehoekig rood symbool bestaande uit de letters KHJK. Dit is geen onzinnig teken, maar simpelweg Hultafors eigen bedrijfssymbool en is een afkorting voor Karl-Hilmer Johansson Kollén.

  • Materialen

    De duimstokken zijn er in verschillende materialen - aluminium, glasvezel of standaard hout - afhankelijk van de omgeving waarin ze worden gebruikt. Tot de jaren 1960 werden de duimstokken gemaakt van Zweedse lijsterbes (vergelijkbaar met gewone lijsterbes), maar sindsdien is berkenhout het belangrijkste materiaal.

  • Het driehoekige symbool

    Er is een gezegde over het driehoekige symbool dat luidt: "Net zoals de gelijkzijdige driehoek die we gebruiken als handelsmerk de sterkste geometrische constructie is, moeten we ernaar streven om onze duimstok de sterkste duimstok mogelijk te maken."

  • De scharnieren

    Verrassend genoeg zijn de scharnieren van de Hultafors duimstok de grootste reden voor het succes. De gewrichten gemaakt van Zweeds staal zijn hetzelfde als toen de duimstok in 1883 met de productie begon, terwijl de houten stokken en de sortering door de jaren heen zijn aangepast.

Ontdek meer

Waar het allemaal begon

De goede oude tijd.

Onze geschiedenis.

De rode kop

De rode kopse kant van de Hultafors duimstok is al jaren het kenmerk van een echte pro. Sinds de uitvinding in 1883 heeft onze duimstok de manier waarom werkbroeken gemaakt worden veranderd. De duimstok is ook vandaag de dag de eerste keus van de vakman voor het meten.

When you are a pro. You know.

Vraag het ons